سنگ های پوکه معدنی صخره های Igneous توسط بلورهای کوچک یا بزرگ مشخص می شوند که بطور تصادفی روی سطح سنگ چیده می شوند. صخره های Igneous یکی از سه نوع سنگ اصلی را تشکیل می دهند که شامل سنگهای رسوبی و دگرگونی هستند. آنها با خنک کردن سنگهای مایع مانند ماگما یا گدازه در سطح زمین تشکیل می شوند.

انواع سنگ های پوکه معدنی

دو نوع سنگ آذرین وجود دارد. آنها به روشی که بوسیله آنها شکل گرفته اند ، معرفی می شوند. صخره های آذرین نفوذی به سنگهایی اطلاق می شوند که در محفظه هایی در زیر سطح زمین تشکیل می شوند. ماگما در این محفظه های زیرزمینی جریان می یابد که در آن کم کم خنک می شود و سنگ هایی با کریستال های بزرگ تشکیل می شود. برعکس ، سنگهای آذرین اکستروژن در سطح زمین شکل می گیرند. آنها به دلیل خنک شدن سریع گدازه ها ، ایجاد سنگ هایی با کریستال های کوچک ایجاد می کنند.

گرانیت

گرانیت سنگی آذرین متوسط ​​و درشت دانه ای است که به صورت نفوذی شکل می گیرد. گرانیت معمولاً در کارهای سنگی زینتی ، بناهای تاریخی ، معماری و ساختمانی دیده می شود. از نظر رنگی ، گرانیت از مواد معدنی کوارتز و فلدسپار تشکیل شده است. سرشار از سیلیس ، پتاسیم و سدیم است اما از نظر آهن ، کلسیم و منیزیم کم است.

بازالت

بازالت یکی از رایج ترین انواع سنگهای آذرین در جهان است. قسمت اعظم کف اقیانوس از بازالت تشکیل شده است. این سنگ صاف و سیاه مشبک به دلیل فوران ماگما در زیر سطح اقیانوس ایجاد می شود که در اثر تماس با آب اقیانوس سرد می شود. بازالت یک سنگ ریز ریز دانه است که شامل بلورهای کوچک است. این ماده از پلاژیوکلاز و پیروکسن تشکیل شده و معمولاً برای مصالح استفاده می شود.

گابرو

گابرو خرد شده معمولاً به عنوان مصالح بتونی ، بالاست راه آهن و فلز جاده استفاده می شود. این سنگ آذرین درشت دانه به صورت نفوذی تشکیل شده و از لایه هایی از مواد معدنی مانند فلدسپار و اوگیت تشکیل شده است. گاهی اوقات حاوی الیوین ، یک ماده معدنی کریستالی سبز است. عموماً به رنگ تیره است. گابرو را می توان برش داد و صیقل داد تا آنچه را که گرانیت سیاه نامیده می شود ، شکل دهد.

پومیس

در حالی که متداول ترین انواع سنگهای آذرین بسیار سخت هستند ، پومیس از این قاعده مستثنی است ، زیرا بسیار شکننده است. پومیس یک سنگ آذرین اکستروژن است که به دلیل خنک شدن گدازه ها ایجاد می شود. حباب های گاز و هوا که در طی فرآیند خنک کننده ایجاد شده اند ، سوراخ ها و خشت های ریز را در داخل سنگ ایجاد می کنند. پومیس یک سنگ آذرین بسیار متداول است و به عنوان لایه برداری از آن استفاده می شود. از آن برای تهیه تابلوهای امری و صابون دستی استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *